بهترین مرکز کاردرمانی در تهران

مهرا کلینیک :: کاردرمانی کودکان طیف اوتیسم برای ترویج، حفظ و توسعه مهارت های لازم برای کودکان طیف اوتیسم کار می کند. برای کودکان اوتیسم، یک متخصص کاردرمانی برای توسعه مهارت های دست و نوشتن، مهارت های حرکتی دقیق و مهارت های زندگی ، یکپارچه سازی حسی و… کار می کند. با این حال، نقش بسیار ضروری تشخیص و هدف گیری تفاوت های پردازش حسی کودک نیز است. این موضوع مفید است تا موانع یادگیری را بردارد و کودک طیف اوتیسم متمرکزتر شود.

کاردرمانی در چه حیطه هایی به کودکان طیف اوتیسم کمک میکند ؟

خود مراقبتی

مهارتهای درکی حرکتی

رفع مشکلات شناختی

درمان مشکلات حسی 

بهبود و درمان مشکلات توجه و تمرکز

عملکرد اجرایی

مهارت های زندگی 

تمرینات حرکتی، هماهنگی و تعادلی در کودکان طیف اوتیسم

سوال برخی والدین درباره تمرینات حرکتی برای کودکان اوتیسم این است که چرا باید از این تمرینات برای این کودکان استفاده کنیم؟ اهمیت تمرینات حرکتی در این کودکان به این دلیل است که ایجاد سیم کشی ها و مدارهای مغزی را تسهیل می کند. به عبارت دیگر،کاردرمانی در کودکان طیف اوتیسم با این تمرینات، مغز کودکان را آماده می کنیم تا در آن مفاهیم را بیاموزند. ثابت شده است که تمرینات حرکتی تأثیر مستقیم بر توانایی یادگیری و ذهنی کودک طیف اوتیسم دارد. برخی از تمرینات حرکتی، هماهنگی و تعادلی در زیر بیان شده است.

ایستادن روی بلندی و ارتفاع 

کودک را در وضعیت ایستاده روی یک ارتفاع یا بلندی قرار دهید از او بخواهید یک پای خود را بلند کرده و دستانش را باز کند و تعادلش را حفظ کند.

لی لی کردن

از کودک بخواهید به ترتیب با هر پا مسیری را به صورت لی لی کردن طی کند و حرکات زیگزاگی برود.

پرتاب کردن توپ به دیوار و گرفتن آن

از کودک بخواهید در حالت نشسته و یا ایستاده قرار بگیرد سپس توپی را به سمت دیوار روبرو پرتاب کرده و بگیرد.

گرفتن و پرتاب کردن توپ با فرد دیگر در کاردرمانی برای کودکان طیف اوتیسم

کودک را با توجه به شرایطش در حالت ایستاده یا دو زانو قرار دهید. در مقابل او بایستید و بازی پرتاب کردن و گرفتن توپ را انجام دهید.تماس چشمی و ردگیزی بینایی را حفظ کند.

پرتاب کردن توپ به سمت اهداف مشخص

چند بطری نوشابه یا مانع بولینگ تهیه کنید. چند عدد از آن ها را در کنار دیوار بچینید. از کودک بخواهید با توپ به آن ها ضربه بزند.

بازی وسطی در کاردرمانی کودکان طیف اوتیسم

همچنین بازی وسطی یکی از بازی های مفید برای تمرینات هماهنگی و حرکتی می باشد.

نگه داشتن بادکنک در هوا و زمین نخوردن

از کودک بخواهید بایستد و با چوب یا دست به بادکنک ضربه بزند و سعی کند آن را در هوا نگه داشته و نگذارد به زمین برسد.

حرکات ظریف و دستورات حرکتی دو یا چندتایی

مثلا از کودک بخواهید دست خود را به صورت نوبتی به پیشانی خود و زانوی شما بزند.

شوت کردن توپ به سمت یک هدف

از کودک بخواهید به سمت وسیله یا هدف مشخص با پا ضربه بزند.

رد کردن و عبور از موانع مختلف

چند تخته یا اسباب بازی را با فاصله نسبت به هم قرار دهید. از کودک بخواهید همزمان با طی مسیر از روی موانع بپرد. در صورت نیاز  او را حمایت کنید.

کاردرمانی کودکان طیف اوتیسم

فرغونی راه رفتن بر روی دستها

کودک را در حالت تحمل وزن بر روی دستها بر روی زمین قرار دهید پاهای کودک را از زمین جدا کنید ، از او بخواهید همانند فرغون به سمت جلو حرکت کند. این تمرین، یک تمرین پیشرفته و بسیار مفید برای ثبات شانه، آرنج و مهارت های دستی کودک محسوب می شود.

گرفتن مداد یا خودکار بین انگشتان در کاردرمانی در کدکان طیف اوتیسم

یک مداد را بین انگشتان اشاره و میانی کودک قرار دهید- سپس از او بخواهید مداد را در این حالت نگه دارد- برای سخت تر کردن تمرین و تقویت بیشتر از کودک بخواهید مداد را مانند یک الاکلنگ در بین انگشتان خود تکان دهد.

قرار دادن یک شی روی زمین در حالی که چندین شی در دست وجود دارد

چند شی را در دست کودک قرار دهید. از او بخواهید آن ها را یکی یکی یا با ترتیب خاص روی زمین بگذارد.

ریختن آب از یک پارچ در لیوان با دو دست

از کودک بخواهید آب را از پارچ با میزان و مقدار مشخص در لیوان بریزد.

غلتاندن توپ های کوچک بین انگشتان

توپ یا مهره های کوچکی را از کودک بخواهید؛ آن ها را بین سه انگشت بغلتاند.

غلتاندن خمیر در کاردرمانی برای کودکان طیف اوتیسم

خمیر یا گل سفالی را در اختیار او قرار دهد. از کودک بخواهید با کف دست خود آن را بر روی میز بغلتاند و آن را به شکل یک توپ در آورد.

ضربه زدن ریتمیک با انگشتان بر روی میز کاردرمانی در کودکان طیف اوتیسم

با یک ضرب زدن به ترتیب با هر انگشت مثل نواختن پیانو به آهستگی ضربه بزند.

بازی در آوردن انگشتر

از کودک بخواهید، به ترتیب طول هر انگشت را به بیرون مثل در آوردن انگشتر فشار دهد.

مشکلات پردازش حسی در کودکان طیف اوتیسم

همه ما از حواس خود (بینایی، شنوایی، بو، لمس، ذایقه، تعادل و حس فضای بدن) برای درک محیط استفاده می‌کنیم. اما برخی از کودکان و جوانان اوتیسم ممکن است مشکلی در فیلتر کردن اطلاعات حسی داشته باشند و این موضوع می‌تواند رفتار آنها را ناخوشایند و غیرقابل تحمل کند. از سوی دیگر، برخی از افراد اوتیستیک، به صورت فعال به دنبال محرک‌های حسی می‌گردند تا اضطراب خود را کاهش داده و لذت ببرند. تفاوت‌های پردازش حسی در این افراد با جمعیت نوروتیپیک شناخته شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان طیف اوتیسم با تفاوت‌های پردازش حسی، مشکلاتی در قرارگیری، هماهنگی و برنامه‌ریزی حرکتی دارند.

وقتی که اطلاعات حسی بدون فیلتر کردن مناسب وارد سیستم ما می‌شود، ممکن است به بارگذاری حسی و انفجار عصبی منجر شود. بارگذاری حسی ممکن است به عنوان رفتار ناراحت تشخیص داده شود و همچنین می‌تواند منجر به کشیدگی یا خاموشی کامل شود. اطمینان حاصل کردن از اینکه افراد با تفاوت‌های پردازش حسی در طول روز فرصت‌های حسی مناسب داشته باشند و محیط مناسبی را تجربه کنند، می‌تواند بهبود آنها را در جوانب روحی و جسمی بهبود بخشد. کاردرمان‌ها نقش مهمی در این مسئله دارند و ارائه مشاوره و مداخلات کاردرمانی برای کودکان طیف اوتیسم برای هر حس، به سیستم عصبی کودکان طیف اوتیسم کمک می‌کند تا بهتر سازماندهی و منظم شوند. این میتواند استرس و بهم ریختگی کودک را کاهش دهد و عملکرد کودک طیف اوتیسم را بهبود بخشد.

یک برنامه و تمرین حسی کاردرمانی برای کودک اتیسم چیست؟

یک برنامه حسی سبک زندگی، توسط کاردرمانی برای کودکان طیف اوتیسم یک برنامه فعالیت روزانه به طور خاص طراحی شده است. هدف آن این است که فعالیت‌های حسی را در طول روز بیداری کودک شامل شود تا تمرکز و توجه را بهبود داده و اطمینان حاصل شود که کودک در طول روز درست (تنظیم شده) احساس می‌کند. همانطور که بدن نیاز به غذای درست و به تساوی در طول روز دارد، بدن نیاز به فعالیت‌ها دارد تا سطح انگیزش آن بهینه باقی بماند.

تمرینات درکی در کودکان اوتیسم

کاردرمانی برای کودکان طیف اوتیسم ،ادراک، به توانایی مغز برای ثبت و تفسیر پیام هایی که از طریق حواس و در حین انجام فعالیت ها انتقال می یابند؛ گفته می شود. از جمله مهمترین تمرینات ادراکی تمرینات ادراک بینایی و شنیداری را می توانیم نام ببریم. در ادامه به چند مورد از این تمرینات می پردازیم.

تمرین تمرکز بینایی با یک شی در کاردرمانی در کودکان طیف اوتیسم

برای این تمرین باید شی مورد نظر را در مرکز بینایی کودک قرار دهیم. یک شی را در حدود ۵۰ سانتی متری و در مقابل او بگیرید. از او بخواهید به مدت ۱۰-۱۵ ثانیه بدان خیره شود. دقت کنید که دو چشم کودک با هم و به طور صحیح بدان خیره شوند.

تعقیب حرکت یک توپ کوچک بر روی میز

خط کشیدن روی خطوط مستقیم، شکسته و منحنی

پیدا کردن کلماتی که با حروف خاصی شروع می شوند

ساختن شکل های مختلف با قطعات چوب کبریت یا حبوبات

از پازل استفاده کنید

تمرینات شنوایی کودکان طیف اتیسم

پیدا کردن منبع صدا با چشمان بسته

حدس محل افراد از روی صدا با چشم بسته

حدس وسیله از طریق شنیدن صدای آن

بهبود تماس چشمی کودک طیف اوتیسم

برقراری تماس چشمی پایه و اساس رشد ارتباط و گفتار و زبان کودکان محسوب می شود. افراد با برقراری تماس چشمی عواطف و احساسات افراد دیگر را متوجه میشوند . ارتباط موثر و مناسب برقرار میکنند.یک تمرین کاربردی برای بهبود تماس چشمی در کودکان طیف اوتیسم می تواند این باشد که کودک را تشویق کنید تا از تونل درون لوله ای که با کاغذ درست کرده اید به چشمان شما نگاه کند.کاردرمانی برای کودکان طیف اوتیسم در این زمینه بسیار موثر و کاربردی است.

کاردرمانی کودکان طیف اوتیسم

رعایت نوبت در مکالمه

یکی از مهم ترین تمرینات کودکان طیف اتیسم رعایت نوبت در مکامله ، یادگیری صبر و تحمل در هنگام صحبت دیگران میباشد.که از طریق شرطی سازی مثبت و فیدبک منفی میتوان اینکار را انجام داد.این تمرین از طریق گفتاردرمانی و کاردرمانی قابل انجام است.

درک احساسات و استدلال مفاهیم انتزاعی کودکان طیف اوتیسم

یکی دیگر از مواردی که می تواند به رشد استدلال و گفتار کودک طیف اوتیسم کمک کند؛ درک مفاهیم انتزاعی و استدلال هست. کاردرمانی در کودکان طیف اوتیسم درک مفاهیم انتزاعی به کودک کمک می کند تا بتواند در مورد چیزی یا کسی که حضور ندارد صحبت کند.همچنین کودکان طیف اوتیسم در درک احساسات و عواطف دیگران دچار مشکل هستند و به همین دلیل پاسخ ارتباطی مناسب را در موقعیت ها نمیتوانند بدهند.یکی از حیطه های کاردرمانی در کودکان طیف اوتیسم درک عواطف و احساست دیگران و قرار دادن خود در آن شرایط و پاسخ مناسب در این موقعیت است.

تمرینات حافظه و یادگیری کاردرمانی در کودکان طیف اوتیسم

کاردرمانی در کودکان طیف اوتیسم حافظه و یادگیری از مهم ترین مفاهیم شناختی مغزی هستند که شامل حافظه بلند مدت ، کوتاه مدت ،حافظه فعال میباشد.در ادامه چند مورد از تمرینات کاردرمانی در مورد حافظه و یادگیری بیان میشود.

تمرین حافظه فعال با کدگذاری در کودکان طیف اوتیسم

پنهان کردن اشیا یا کارتها

بیان چند کلمه بعد از درمانگر

گذاشتن چند مهره با ترتیب رنگی مشخص شده

حفظ کردن شعرهای ساده کودکانه

شمردن اعداد با یک الگوی مشخص

و….

چرا کاردرمانی مهم است ؟

کاردرمانی از افرادی حمایت می‌کند که سلامت جسمی یا روانی، محیط یا شرایط اجتماعی، شرکت در فعالیت‌هایی را که برایشان مهم است دشوار می‌سازد. یک کاردرمانگر به شما کمک خواهد کرد تا نقاط قوت و مشکلاتی که ممکن است در زندگی روزمره داشته باشید را شناسایی کند. همچنین درمان مناسب را را ارائه دهد.

جهت دریافت نوبت از بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران ، کلینیک کاردرمانی مهرا واقع در سهروردی عباس آباد از طریق شماره های زیر تماس حاصل فرمایید ::

02188740248

02188733901

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *