کلینیک مهرا :: در این مقاله قصد داریم درباره ی دیابت و کم شنوایی، علائم و علل کم شنوایی در افراد دیابتی صحبت کنیم.با زیاد شدن استفاده از مواد غذایی فرآوری شده ، فست فود ،شرینی و شکلات ، کیک های آماده ، نوشیدنی هایی مثل نوشابه ، انرژی زا ها و … میزان ابتلا به دیابت در افراد جامعه بسیار بیشتر شده است. دیابت بر سلامتی عمومی فرد تاثیر منفی میگذارد و به علاوع اندام و عضو های مختلف بدن مثل چشم ، گوش و … تحت تاثیر قرار میدهد.در ادامه به بیان تاثیر دیابت بر شنوایی میپردازیم.

اگر با دیابت زندگی می کنید، دو برابر بیشتر احتمال دارد دچار کم شنوایی شوید. با ما همراه باشید تا علائم اولیه و اقداماتی که باید انجام دهید را بشناسید.دیابت و کم شنوایی دو مورد از شایع ترین نگرانی های سلامت هستند.یک مطالعه اخیرا نشان داد که کاهش شنوایی در افراد دیابتی دو برابر بیشتر از افرادی است که دیابت ندارند.

در حال حاضر، ما نمی دانیم دیابت چگونه با کم شنوایی ارتباط دارد. ممکن است سطوح بالای گلوکز خون مرتبط با دیابت باعث آسیب به رگ های خونی کوچک در گوش داخلی شود، مشابه روشی که دیابت می تواند به چشم ها و کلیه ها آسیب برساند. اما تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود چرا افراد مبتلا به دیابت میزان کم شنوایی بالاتری دارند.

علائم دیابت و کم شنوایی

از آنجایی که ممکن است به آرامی اتفاق بیفتد، علائم کم شنوایی اغلب به سختی قابل توجه است. در واقع، اعضای خانواده و دوستان گاهی اوقات قبل از اینکه فرد دچار کم شنوایی می شود، متوجه آن می شوند.

علائم کم شنوایی

به طور مکرر از دیگران می خواهند که گفته خود را تکرار کنند

مشکل دنبال کردن مکالمه‌هایی که بیش از دو نفر در آن شرکت دارند

فکر میکنند که دیگران زمزمه می کنند

مشکلات شنوایی در مکان های پر سر و صدا مانند رستوران های شلوغ

مشکل در شنیدن صدای زنان و کودکان کوچک

بلند کردن صدای تلویزیون یا رادیو برای دیگران که در این نزدیکی هستند بسیار زیاد است

در صورت مشکوک شدن به hearing loss چه کاری باید انجام داد؟

با پزشک مراقبت های اولیه خود صحبت کنید. سپس ممکن است بخواهید از متخصص شنوایی و سمعک دارای مجوز، یا یک پزشک متخصص در مشکلات شنوایی کمک بگیرید. از یک معاینه کامل شنوایی، در مورد کم شنوایی خود اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد. همچنین به شما گفته می شود که برای درمان آن چه کاری می توان انجام داد. تست های شنوایی انجام میگیرد و براساس نتیجه تست نوع و میزان کم شنوایی تشخیص داده میشود.

در صوذت نیاز به تجویز سمعک متخصص شنوایی و سمعک، بهترین مدل سمعک مناسب شما را پیشنهاد میدهد.

آنچه در مورد دیابت و کم شنوایی باید بدانید

دیابت یک بیماری مزمن است که سطح گلوکز خون فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که علت دقیق آن هنوز نامشخص است، افرادی که مبتلا به دیابت هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای کاهش شنوایی باشند. این ممکن است به دلیل سطوح بالای قند باشد که به طور بالقوه باعث آسیب عصبی به گوش داخلی می شود.

دیابت وضعیتی است که بر تنظیم قند خون در بدن تأثیر می گذارد. این می تواند باعث نوسانات قند خون شود که به عنوان قسمت های هیپو و هیپرگلیسمی شناخته می شود.

اگر فردی نتواند سطح قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارد، ممکن است خطر عوارضی که می‌تواند شامل کاهش شنوایی باشد را افزایش دهد.

در این مقاله، ما به ارتباط بین دیابت و کم شنوایی نگاه می کنیم و اقداماتی را که افراد مبتلا به دیابت می توانند برای محافظت از شنوایی خود انجام دهند، پیشنهاد می کنیم

شواهد نشان می دهد که احتمال کاهش شنوایی در افراد مبتلا به دیابت دو برابر افراد بدون دیابت است. بر اساس منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سطوح بالای قند خون کنترل نشده ممکن است منجر به کاهش شنوایی شود.

دیابت و کم شنوایی

علل کم شنوایی در افراد دیابتی

کارشناسان بهداشت علت دقیق کاهش شنوایی در افراد دیابتی را نمی دانند. با این حال، تحقیق نشان می‌دهد که سطح بالای قند خون می‌تواند منجر به آسیب به گوش داخلی شود.

سطوح بالای قند خون ممکن است بر خون رسانی به رگ های خونی کوچک و اعصاب گوش داخلی تأثیر بگذارد و در نتیجه آسیب و شنوایی را تحت تأثیر قرار دهد. آسیب عصبی هم در دیابت نوع 1 و هم در دیابت نوع 2 ممکن است رخ دهد.

سطح قند خون خارج از محدوده سالم ممکن است بر نحوه انتقال سیگنال‌های عصبی از گوش داخلی به مغز تأثیر بگذارد. این آسیب همچنین می تواند منجر به کاهش شنوایی شود.

سایر عوامل خطر

افزایش سن

قرار گرفتن مکرر یا طولانی مدت در معرض صدای بلند

ژنتیک

شرایط خاصی مانند سرخک، اوریون، مننژیت، مولتیپل اسکلروزیس و سکته مغزی

برخی داروها، از جمله داروهای ضد التهاب، آنتی بیوتیک ها و دیورتیک ها، زیرا می توانند باعث آسیب دائمی گوش شوند.

ضربه به گوش در اثر ضربه به سر

برخی از مواد شیمیایی، زیرا می توانند باعث آسیب به گوش شوند

گزینه های درمان کم شنوایی در افراد دیابتی

هدف از درمان بهبود شنوایی افراد و توانایی آنها برای برقراری ارتباط با دیگران است.

نوع کم شنوایی که معمولاً با دیابت مرتبط است، کم شنوایی حسی عصبی (SNHL) است. این یک نوع کم شنوایی است که به دلیل آسیب به گوش داخلی یا اعصاب بین گوش داخلی و مغز رخ می دهد.

درمان SNHL ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سمعک دیجیتال: سمعک دیجیتال وسیله ای الکترونیکی است که در گوش قرار می گیرد و صدای هر صدایی را که وارد گوش می شود افزایش می دهد.

کاشت حلزون شنوایی: کاشت حلزون شنوایی است که زیر پوست گوش داخلی قرار می گیرد.

ایمپلنت های شنوایی ساقه مغز: اگر عصب شنوایی به خوبی کار نمی کند و باعث کم شنوایی شدید می شود، ممکن است این وسیله مناسب باشد. پزشک این دستگاه را از طریق جراحی کاشت می کند.

لب‌خوانی یا زبان اشاره: اگر افراد کم شنوایی شدید دارند، ممکن است برای کمک به برقراری ارتباط با دیگران از زبان اشاره یا لب‌خوانی استفاده کنند.

اگر کم شنوایی به دلیل آسیب عصبی ناشی از دیابت باشد، درمان شامل نظارت دقیق بر سطح قند خون نیز خواهد بود. این ممکن است شامل تغییرات سبک زندگی نیز باشد، مانند پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم.

در حالی که مدیریت قند خون ممکن است به توقف پیشرفت کمک کند، آسیب موجود به شنوایی را معکوس نخواهد کرد.

پیشگیری

نگه داشتن سطح قند خون در محدوده سالم ممکن است به منبع مطمئن کمک کند از شنوایی محافظت کند و از آسیب به گوش داخلی و اعصاب شنوایی جلوگیری کند.

مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی پیشنهادهای زیر را برای کمک به افراد مبتلا به دیابت برای کنترل سطح قند خون خود ارائه می‌دهد:

به طور مرتب سطح گلوکز خون را کنترل کنید.

پس از مشورت با پزشک، برنامه غذایی دیابت را دنبال کنید. برنامه غذایی ممکن است شامل طیفی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات کامل، ماهی و حبوبات باشد.

مقدار زیادی آب بنوشید و از نوشیدنی‌های حاوی قند خودداری کنید.

مصرف غذاهای پر کالری، چربی‌های اشباع شده، چربی‌های ترانس، قندهای افزوده شده و نمک را محدود کنید.

به طور منظم ورزش کنید، با هدف حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز.

به وزن متوسط ​​بدن برسید یا حفظ کنید.

در صورت امکان سیگار را ترک کنید.

هر دارویی برای دیابت را طبق دستور مصرف کنید.

با نحوه اندازه گیری و کنترل فشار خون و سطح کلسترول آشنا شوید.

همچنین مهم است که افراد مبتلا به دیابت در اولین بار تشخیص دیابت تست و ارزیابی شنوایی را انجام دهند. سپس توصیه می‌شود که به‌طور منظم هر سال شنوایی خود را آزمایش کنند.

افراد همچنین می‌توانند اقدامات دیگری را برای محافظت از شنوایی خود انجام دهند، مانند استفاده از گوش‌گیر یا محافظ گوش در اطراف صدای بلند.

جهت بررسی کم شنوایی در افراد دیابتی میتوانید با بهترین کلینیک شنوایی و سمعک در تهران کلینیک شنوایی سنجی و سمعک مهرا در سهروردی تماس حاصل فرمایید ::

02188740248-02188733901

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *