علل کم شنوایی، چه عواملی باعث کم شنوایی میشوند.

مجله مهرا ::  در این مطلب به بیان علل کم شنوایی در افراد میپردازیم. کم شنوایی یکی از عواملی است که با افزایش سن، در اثر بیماری ها و … ممکن است ایجاد شود. بنابراین مهم است که در مورد عواملی و علل کم شنوایی بیشتر بدانیم. از بیماری های زمینه ای پزشکی که بر نوع و شدت بیماری تأثیر می گذارد، آگاهی داشته باشیم، و بهترین راههای درمان آن را بشناسیم.

بیماری و علل کم شنوایی

اگرچه کم شنوایی معمولاً با افزایش سن، عوامل محیطی یا ارثی مرتبط است، اما چندین بیماری وجود دارد که در خطر کم شنوایی نقش دارد. در اینجا هفت بیماری و علت پزشکی که می تواند باعث کاهش شنوایی شود را بیان میکنیم.با شناخت علل کم شنوایی زودتر و بهتر میتوان برای درمان آن اقدام کرد.

1. اتواسکلروز و کم شنوایی

اتواسکلروز یک بیماری نادر پزشکی است که باعث کاهش شنوایی انتقالی (درگیر گوش میانی) می شود و حرکت استخوان های ریز گوش میانی را سخت تر می کند. این بیماری ژنتیکی است و در زنان شایع تر از مردان است. علائم شامل وزوز گوش، سرگیجه، یا شنیدن صدای خش خش یا غرش است.

2. بیماری منیر از عوامل کم شنوایی

بیماری منیر یک اختلال شنوایی گوش داخلی است که شنوایی و تعادل را مختل می کند. این بیماری می تواند باعث سرگیجه، وزوز گوش (زنگ در گوش) یا کاهش شنوایی حسی عصبی شود. بیماری منیر می تواند در هر سنی رخ دهد و معمولاً یک گوش را درگیر می کند.

3. سرخک

سرخک یک عفونت ناشی از ویروس است که بیشتر در کودکان شایع است و در آن مغز متورم می شود و به اعصاب آسیب می رساند و از علل کم شنوایی است. این می تواند منجر به از دست دادن شنوایی موقت یا دائمی شود.

4. اوریون

اوریون یکی دیگر از عفونت هایی است که در کودکان شایع است و باعث التهاب غدد بزاقی و در نتیجه تورم گونه ها می شود. این وضعیت می تواند باعث آسیب به حلزون گوش، یک حفره مارپیچی در گوش داخلی شود که حاوی سلول های مویی ریز است. این سلول ها ارتعاشات را به تکانه های عصبی تبدیل می کنند که سپس توسط مغز به عنوان صدا تفسیر می شود. آسیب به آنها می تواند منجر به کاهش وضوح و حجم شود.

5. دیابت از علل کم شنوایی

طبق یک مطالعه، کاهش شنوایی در افراد مبتلا به دیابت دو برابر بیشتر از افراد بدون این بیماری است. از آنجایی که کم شنوایی ناشی از آن به مرور زمان بدتر می شود، تشخیص سریع علائم می تواند دشوار باشد.

6. نوروم آکوستیک

این یک تومور غیر سرطانی است که مستقیماً روی عصب مسئول شنوایی و تعادل رشد می کند. تومور ممکن است در ابتدا کوچک باشد اما به تدریج می تواند به اندازه بزرگتر که تهدید کننده تر است رشد کند. حتی اگر تومور با جراحی برداشته شود، بیمار همچنان می تواند از دست دادن شنوایی را تجربه کند.

7. بیماری های مقاربتی (STD)

بیماری های مقاربتی نیز می تواند منجر به کاهش شنوایی شود. با این حال، در بیشتر موارد، درمان زودهنگام می تواند هر مشکلی را حل کند و از ناشنوایی دائمی جلوگیری کند.
علاوه بر این شرایط پزشکی، چندین دارو، به ویژه داروهای اتوتوکسیک مانند آسپرین، ایبوپروفن، برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای سرطان، توانایی آسیب رساندن به ساختار گوش و کاهش شنوایی را دارند. مداخله به موقع ممکن است به شناسایی علت و درمان آن کمک کند.

انواع کم شنوایی

درمان و علل کم شنوایی می تواند به این بستگی داشته باشد که کدام قسمت از گوش و اعصاب آسیب دیده است. به عنوان مثال، مشکلات مربوط به کانال گوش، پرده گوش یا گوش میانی باشد که به آن کم شنوایی انتقالی میگویند. اگر مشکل در گوش داخلی باشد، به آن کم شنوایی حسی عصبی (SNHL) یا کم شنوایی مرتبط با اعصاب گفته می شود. در نهایت اگر مشکلی در گوش خارجی و داخلی یا عصب شنوایی وجود داشته باشد، به آن کاهش شنوایی مختلط گفته می شود.

در ادامه به این می پردازیم که چه بیماری و مسائل پزشکی میتواند از علل کم شنوایی و هر نوع کم شنوایی باشد.

علل کم شنوایی انتقالی

چندین دلیل اصلی برای کم شنوایی انتقالی وجود دارد که عبارتند از:

ناهنجاری گوش خارجی، کانال گوش یا ساختارهای گوش میانی
مایع در گوش میانی ناشی از سرماخوردگی
عفونت گوش
آلرژی
عملکرد ضعیف شیپور استاش
پرده گوش سوراخ شده
تومورهای خوش خیم
جرم گوش
عفونت در کانال گوش
جسم خارجی در گوش
اتواسکلروز
اگر کم شنوایی شما نتیجه یک عفونت حاد باشد، معمولاً می توان آن را با داروهای آنتی بیوتیک یا ضد قارچ درمان کرد. با این حال، عفونت مزمن گوش، مایع میانی مزمن و تومورها معمولاً نیاز به جراحی دارند. برای مثال، مایع عفونی گوش میانی معمولاً با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود، اما مایع مزمن غیرعفونی گوش میانی به جراحی برای وارد کردن لوله‌های یکسان‌کننده فشار در پرده گوش نیاز دارد. همچنین اگر علت کم شنوایی انتقالی شما به دلیل ضربه به سر، اتواسکلروز، عدم وجود مادرزادی، ناهنجاری، عدم وجود مادرزادی مجرای گوش یا باز نشدن مجرای گوش در بدو تولد یا اختلال در عملکرد ساختارهای گوش میانی باشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

عوامل ایجاد کم شنوایی حسی عصبی

علل شایع این نوع کم شنوایی عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض صدای بلند
ضربه به سر
ویروس یا بیماری
بیماری خودایمنی گوش داخلی
کم شنوایی که در خانواده وجود دارد(ژنتیکی)
افزایش سن
ناهنجاری گوش داخلی
منیر
اتواسکلروز
تومورها

از دست دادن شنوایی در نتیجه قرار گرفتن در معرض صدای بلند، ویروس ها یا بیماری (مانند بیماری خودایمنی گوش داخلی) از نظر پزشکی با کورتیکواستروئیدها و گاهی اوقات درمان دارویی درمان می شود. بیماری منیر علاوه بر دیورتیک ها و رژیم غذایی کم سدیم با کورتیکواستروئیدها نیز درمان می شود. اگر سرگیجه (یک علامت رایج بیماری منیر) از نظر پزشکی کنترل نشود، ممکن است اقدامات جراحی ضروری باشد. علل دیگری که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد ضربه به سر یا تغییرات ناگهانی فشار هوا و تومورها است. اگر کم شنوایی در نتیجه بیماری در سیستم عصبی مرکزی باشد، پزشکان بر درمان بیماری خاصی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد تمرکز می کنند. در نهایت، شایع ترین شکل کم شنوایی، کم شنوایی حسی عصبی برگشت ناپذیر، با سمعک مدیریت می شود. در صورت ناکافی بودن سمعک، بیمار را می توان با جراحی کاشت حلزون شنوایی درمان کرد.

شرایط پزشکی نه تنها می تواند باعث علائم کم شنوایی شود، بلکه داروهایی نیز وجود دارند که می توانند باعث آسیب شنوایی شوند. دسته خاصی از داروها که به عنوان داروهای اتوتوکسیک شناخته می شوند به ساختار گوش آسیب می رسانند و می توانند منجر به کاهش شنوایی، زنگ زدن در گوش (وزوز گوش) و سرگیجه شوند. گاهی اوقات پس از قطع دارو توسط بیمار، شنوایی بهبود می یابد، اما در برخی موارد این داروها می توانند باعث آسیب دائمی به گوش داخلی شوند. آسپرین، ایبوپروفن، برخی از آنتی بیوتیک ها، داروهای فشار خون و برخی داروهای سرطان دارای خواص اتوتوکسیک هستند.

علل کم شنوایی

علائم کم شنوایی

علائم کم شنوایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نشنیدن گفتار و صداهای دیگر
مشکل در درک کلمات، به خصوص زمانی که در یک جمعیت یا یک مکان پر سر و صدا
مشکل در شنیدن حروف الفبا که حروف صدادار نیستند
اغلب از دیگران می خواهند که آهسته تر، واضح تر و بلندتر صحبت کنند
نیاز به افزایش صدای تلویزیون یا رادیو
دور ماندن از برخی موقعیت های اجتماعی
اذیت شدن از نویز پس زمینه
صدای زنگ در گوش که به عنوان وزوز گوش شناخته می شود
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
اگر شنوایی ناگهانی، به ویژه در یک گوش، از دست دادید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر از دست دادن شنوایی برای شما مشکل ایجاد می کند، با متخصص شنوایی یا پزشک گوش و حلق و بینی صحبت کنید.

درمان کم شنوایی

برای کم شنوایی روش‌های درمانی متعددی وجود دارد. در ادامه به بررسی انواع روش‌های درمان کم شنوایی می‌پردازیم.

درمان کم شنوایی حسی – عصبی

اصلاح عصب شنوایی و سلول‌های مویی پس از آسیب دیدن ممکن نیست، اما وابسته به شدت آسیب، کم شنوایی حسی – عصبی توسط سمعک و ایمپلنت حلزونی با موفقیت درمان شده‌اند. هر چند احتمال برگشت ناپذیری کم شنوایی‌تان نیز وجود دارد.امروزه انواع سمعک هوشمن و فراهوشمند وجود دارند که تا حد بسیار زیادی کمک کننده هستند.

درمان کم شنوایی انتقالی

بسته به علت و شدت مشکل، افراد دچار کم شنوایی انتقالی، می‌توان قسمتی یا حتی کل شنوایی‌شان را دوباره به دست آورند. هر چند که همه افراد قادر به برگرداندن شنوایی و درمان کم شنوایی نیستند.

رفع انسداد

خارج کردن جرم گوش

درمان عفونت گوش

خارج کردن اجسام خارجی

عامل موم و اجسام خارجی را می‌توان براحتی و با هزینه کم حذف کرد، حتی گاها بدون نیاز به عمل‌های تهاجمی،درمان این نوع کم شنوایی قابل انجام است. همینطور عفونت‌های باکتریایی طبق دستور پزشک با آنتی بیوتیک های معمول قابل درمان هستند.

سایر انواع روش‌های درمان کم شنوایی

گاهی برای بازگرداندن و درمان کم شنوایی انتقالی نیاز به انجام عمل جراحی گوش توسط پزشک است. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد از جمله ::

تنگی کانال گوش

برجستگی استخوان کانال گوش

اتواسکلروزیس یا رشد غیر طبیعی استخوان اطراف استخوانچه رکابی در گوش میانی

گسستگی زنجیره استخوانی یا جدایی غیرطبیعی استخوانچه‌های گوش میانی (رکابی، چکشی و سندانی)

هر چند انتخاب‌های درمانی محدودند، پزشک مربوطه ممکن است راه‌حل‌هایی را پیشنهاد کند، از جمله:

سمعک‌های معمول

سمعک‌های استخوانی

دستگاه‌های قابل کاشت متصل به استخوان

ایمپلنت‌های گوش میانی

درمان کم شنوایی مختلط

در کم شنوایی‌های مختلط تصمیم‌های درمانی بر اساس وضعیت‌های حسی – عصبی و انتقالی که برای شما به وجود آمده، گرفته می‌شود. پزشک شما ممکن است تصمیم بر درمان کم شنوایی حسی عصبی یا انتقالی یا هر دو بگیرد.

اگر شما یا اطرافیانتان متوجه کاهش شنوایی شده و علائمی از کم شنوایی را دارید هر چه سریعتر به کلینیک شنوایی و سمعک مهرا بهترین کلینیک شنوایی سنجی و سمعک در تهران مراجعه کنید. جهت دریافت نوبت با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید ::